کلیسای متخی تفلیس
نوشته شده توسط : badsa

کلیسای متخی تفلیس

تفلیس پایتخت و بزرگترین شهر گرجستان است،این شهر در طول تاریخ محل زندگی مردمی با زمینه های فرهنگی، قومی و مذهبی متنوع بوده است. امروزه گرایش مذهبی شهر عمدتا ارتودکس مسیحی است. از این جهت این شهر پر از کلیساهای زیبا و باشکوه است. کلیسای متخی گرجستان یکی از این کلیساها است که در این مطلب بیشتر راجع به آن توضیح خواهیم داد.


معرفی کلیسای متخی تفلیس

کلیسای متخی تفلیس در کنار رودخانه کورا قرار دارد و به عنوان ورودی اصلی شهر تفلیس به شمار می رود. منظره کلیسای متخی به همراه مجسمه اسب سوار Vekhtang Gorgasali در زیر آن را می توان به عنوان یکی از جاذبه های شهر تفلیس نام برد. این کلیسا از اهمیت خاصی در تفلیس برخوردار است و درست در زمانی که این شهر توسط Vekhtang Gorgasali بنیان نهاده شد؛ کلیسای متخی به عنوان پنج کیسای اول این شهرمورد استفاده قرار می گرفت.این کلیسا با دروازه ورودی از شمال، با یک گنبد در شرق و با دروازه دیگری در غرب همسایه است.

 

تصویر زیبا ازکلیسای متخی تفلیس 

تصویر زیبا ازکلیسای متخی

دلیل اهمیت کلیسای متخی تفلیس

این کلیسا محل به خاک سپرده شدن یکی از قدیسان مشهور گرجستان است که توسط شوهرش شکنجه شده بود.در زمانی که او دین خود را به زرتشتی تغییر داد. در این کلیسا ملکه تامارا با شوهر دومش ، شاهزاده دیوید سوسلان که وابسته به اوست های قفقاز بود ازدواج کرد.

پیشینه کلیسای متخی تفلیس

تخریب و بازسازهای کلیسای متخی تفلیس

کلیسای جامع متخی و کاخ متخی در سال ۱۲۳۵ توسط مغولان ویران شدند؛ پس از چندین دهه کاخ متخی بازسازی و کلیسا نیز از سال ۱۲۷۸ تا ۱۲۸۹ به دست دمتری سلف تعمیر و بازسازی شد. این کلیسا به واقع یک طرح پیچیده است که شامل یک گنبد مرکزی با چهار ستون آزاد و یک صلیب در وسط یک مربع دارد.

 

گنبد کلیسای متخی تفلیس 

گنبد کلیسای متخی

فضای سنگی بیرونی این کلیسا بسیار فرسوده است و فضای داخلی آن نیز خالی می باشد. این کلیسا برای بار دوم با حمله ترک ها در قرن ۱۷تخریب و بار دیگر در سال ۱۷۴۸ بازسازی و مرمت شد. در پی آن، تخریب دیگر این کلیسا در سال ۱۷۹۵ و به دست شاه آقا محمد خان و در طول تهاجم پارسیان به تفلیس انجام گرفت.در مرمت ها و بازسازی ها به جای سنگ های اولیه که در ساخت این بنا استفاده شده بود از آجر در قوس گنبد استفاده کردند. همچنین پنجره های مرکزی که با صلیب تزین شده بودند، شکل قبلی خود را حفظ کرده اند.گنبد کلیسای متخی در قرن ۱۷ به شکل ساده ای طراحی شده بود و هم اکنون از آجر برای تزیین و ساخت آن استفاده شده است.

آخرین بازسازی کلیسای متخی تفلیس

این بنا در سال ۱۹۳۷ بار دیگر در حین ساخت پل متخی و جاده تخریب شد. بازسازی مجدد این بنا با تغییرات قابل توجه ای همراه بود. در سال ۱۹۵۸ به مناسب هزار و پانصدمین سال تاسیس تفلیس، از مجسمه Vakhtang Gorgasali که یک مجسمه اسب سوار است در کنار کلیسا پرده برداری کردند. این مجسمه هنری از مجسمه ساز معروف Elguja Amashukeli که سازنده مجسمه بزرگ مادر گرجستان نیز بوده است.

کاربرد کلیسای متخی تفلیس در گذر زمان

در سال ۱۸۱۰- ۱۸۲۰ زمانی که قلعه و کلیسا را تخریب کردند، به جایشان زندان ساختند. در سال ۱۹۳۳ زندان تخریب شد و دوباره به همان کلیسا تغییر پیدا کرد. در زمان جنگ شوروی نیز از این کلیسا برای تجمع استفاده می شد. این کلیسای ارتودوکس پس از ساخت توسط پادشاه دمیتری و پس از بازسازی آن توسط پادشاه رستم، با ارگ و دژ مستحکمی ایمن شد و برای حفاظت از آن منطقه، چیزی در حدود ۳۰۰۰ سرباز به کار گمارده شدند.

آدرس کلیسای متخی تفلیس

Metekhi St, Tbilisi, Georgia

امیداریم که این مطلب در سفر به گرجستان برای شما مفید واقع شود.

خواهشمندیم در صورتیکه قصد سفر به کشور گرجستان را دارید،برای رزرو تور گرجستان با ما در تماس باشید.

منبع:بادساگروپ - کی سفر





:: بازدید از این مطلب : 32
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 آذر 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: